Willem weet van wanten


Cantate

De Canta is een sympathiek voertuig. Het is klein, rijdt niet heel hard en kan overal parkeren. Het is een vervoermiddel van mensen die het niet zo breed hebben, maar dankzij de Canta lekker mobiel blijven. De eigenaren zijn niet allemaal even slank en veel van hen roken net zo veel als hun vervoermiddel. Maar dat mag de pret niet drukken.

Willem Melching

Tegenwoordig zie ik wel eens een soort elektrische Canta rijden. In deze Birò zijn slanke dames op weg naar hun volgende afspraak als styliste of zoiets. Daarom is de pruttelende Canta een stukje klassenstrijd op wielen. Dat maakt ze nog sympathieker. Bovenal zijn ze erg fotogeniek. Hun hoge vorm en felle rode kleur maken ze tot een dankbaar foto-motief. Bovendien kom je ze door hun kleine afmetingen en vrijzinnig parkeergedrag overal tegen. In parken, op stoepen en in vergeten hoekjes waar geen auto meer tussen past. Bij het maken van deze foto heb ik gebruik gemaakt van herhaling. Dat is een beeldmiddel dat fotografen graag gebruiken. Je kunt herhaling gebruiken door binnen een serie een bepaald motief of beeld telkens terug te laten komen. Denk aan de bibberende pubers van Rineke Dijkstra. Ze zijn verschillend, maar gaan door de herhaling op elkaar lijken en smelten samen tot één stereotype. Hans Eijkelboom gebruikt herhaling in zijn straatfoto’s. Eindeloze reeksen van mensen met ongeveer dezelfde kleding: dikke mannen met Rolling Stones T-shirts of vrouwen met zuurstokroze topjes. Zo benadrukt hij het conformisme van de massa-mens.

Je kunt ook bepaalde beeldelementen herhalen. Dat gebeurt vaak in de architectuurfotografie. Eindeloze reeksen deuren of ramen of vensterbanken geven ritme en structuur aan het beeld. Bovendien zeg je op die manier iets inhoudelijks over de zakelijke en strakke architectuur. Vorm en inhoud versterken elkaar. Bij deze foto heb ik gekozen voor de herhaling van het fenomeen Canta. Dat diende een aantal doelen. In de eerste plaats kon ik zo de alom-aanwezigheid van de Canta laten zien. Een soort Droste-effect in de derde dimensie. In de tweede plaats kon ik de bijzondere lijn van het karretje gebruiken. In zijn eentje is het design niet heel opzienbarend, maar twéé van deze lijnen maken het interessant. In de derde plaats liet de foto iets zien over de wereldwijsheid van de Canta-rijder. Want wie goed kijkt, ziet dat ze allebei aan een stevige ketting liggen. Want de Canta-rijder is weliswaar een goed mens, maar heus niet gek.

Willem Melching