Thema


Dichtbij

Paul Gadet, Fotograaf Kollektief Reflex

Je kunt je camera dichtbij je motief houden of juist er ver vandaan, het zijn de keuzes die je als fotograaf kunt maken bij het fotograferen. Met de telelens kom je dichterbij en met de groothoek houd je afstand. Als mensen in elkaars comfortzone komen, kan het intiemer worden en als je afstand houdt, verlies je contact. Dichtbij wordt het snel confronterend en van veraf blijft het lekker veilig.


Fotografen weten heel goed wat de verschillen zijn en maken daar met hun verschillende objectieven graag gebruik van. Straatfotografie is veilig als je op een afstand blijft, maar je foto’s worden dan minder indringend. Wie met een groothoeklens straatfotografie bedrijft en heel dichtbij de mensen durft te komen maakt pas echt indringende foto’s. Als je graag een documentaire maakt, dan moet je jezelf de vraag stellen hoeveel afstand je wil houden. Fotograferen van een grotere afstand leidt wellicht tot een objectiever en neutraler beeld, maar veroorzaakt dat de fotograaf minder betrokken overkomt. Wie een selfie maakt kan dichtbij zichzelf komen. Je kunt dan ook zelf beslissen wat je aan een ander wilt laten zien.

Louise Wolffensperger-Walraven, FK Uithoorn

Marcel Batist, persoonlijk lid

Dichtbij gaat over afstand, over intimiteit en over intensiteit. Hoe spannend is het dan om foto’s te ontvangen over dit thema. In de praktijk bleek dat veel inzenders moeite hadden passende foto’s in te zenden. Veel foto’s hadden maar weinig raakvlakken met het thema; er was dan geen sprake van een interpretatie zoals hierboven beschreven.

Een aantal inzenders zond een prachtige macrofoto in en dat is een prima invulling van het thema, maar eigenlijk wil je verrast worden met foto’s waarbij het feitelijk gaat over gevoel of over intimiteit. Gelukkig waren er ook inzenders die het thema op deze manier interpreteerden.

Harry List, FC Wierden

Fokko Muller, persoonlijk lid

Arij van der Stelt, DAF Dordrecht

Gerard Martens zond een prachtige macrofoto in. Het kevertje kleurt fantastisch bij de achtergrond en het diertje bevindt zich op een perfecte plaats binnen de compositie. De oranje pootjes geven een mooi kleuraccent aan de foto. De verhouding tussen scherp en onscherp is prima gekozen en de randjes licht rondom de bladeren geven de foto de nodige speelsheid.


De selfie van Hans Slot geeft ons van dichtbij een beeld van hoe Hans wellicht graag op ons overkomt. Hij kijkt ons niet aan. Toch kunnen we goed zien dat hij kritisch, onderzoekend en ietwat bozig zijn blik richt op een gebeuren in zijn omgeving. We weten natuurlijk niet of Hans zijn ware zelf laat zien of dat hij liever een rol speelt. Hans laat ons dichtbij komen maar er blijft nog wat te raden over.


Lida Zaremba fotografeerde een oudere man in een huiselijke omgeving. Het is niet de korte afstand die ons dicht bij hem brengt, maar het kastje waarop enkele persoonlijke bezittingen staan.
Marcel Batist portretteerde een paard. Hij kwam dichtbij met zijn groothoeklens en het lijkt wel of we het paard echt leren kennen. Kijk eens naar de haardracht. Alsof het dier bewust gekozen heeft voor deze eigenzinnige blik.

Paul Gadet fotografeerde een begraafplaats tijdens Memorial Day. De bezoeker van de begraafplaats heeft ervoor gekozen om zo dichtbij als mogelijk tussen de graven in te komen door te knielen. Hij wil de graven niet alleen zien maar ook voelen. Letterlijk en figuurlijk dichtbij zijn.

Hans Slot, FC Heerenveen

Hans Slot, FC Heerenveen

Gerard Martens, Tilburgse AFV

Gerard Martens, Tilburgse AFV

Lida Zaremba, Fotogroep Haarlem

Fokko Muller fotografeerde met een 17 mm objectief op een meter afstand de mevrouw in de metro of trein. Dat is dichtbij. De foto wordt er indringend en krachtig door. Fokko heeft dat heel slim gedaan. Wie in de trein zit, kan vaak geen kant meer uit en wordt zo een prachtig fotomotief. Of een slachtoffer, want helemaal aardig is het niet om zo mensen te fotograferen…


Harry List ging met vijf andere amateurfotografen naar Tsjernobyl, een fantastische locatie voor documentaire-fotografie. Op het eerste gezicht zien we vooral een hondenportret, maar op het tweede gezicht zien we het Tsjernobyl van vandaag. Dichtbij en veraf op één foto.


Rob Agterdenbos

Johan Rimmelzwaan

Jouw foto(’s) in In Beeld?

Het thema voor nr. 98 is “Schemering”. Stuur alléén foto’s daarover t/m 27 maart naar Rob Agterdenbos, rob.agterdenbos@gmail.com. Maximaal 3 bestanden Jpeg, lange zijde 1500 pixels, als email-bijlage, géén Zip-bestanden of WeTransfer, geen prints. Na de eindselectie vragen we het bestand in hoge resolutie. We hopen dan op een omgaande reactie. Pak de kans op publicatie en werk mee aan een mooi artikel. Voor nr. 99 wordt het thema “Interieurs”, in te zenden voor 17 juli.